Gedragsbeïnvloeding

    Gedragsverandering is overal. Of het nu om het uitbannen van roken of het nudgen van mensen om hun afval te scheiden gaat: beleidsmakers zijn met volle energie op zoek naar de heilige graal. Nu hebben ze ook het achterblijvende stemgedrag bij jongeren ontdekt.

    Het voornemen om bepaald gedrag te gaan vertonen is geen
    goede voorspeller voor gedragsverandering. En toch vragen
    we in onderzoek al sinds jaar en dag naar gedragsintentie. 
    Om de kloof tussen intentie en gedrag te overbruggen hebben
    we een betere voorspeller voor gedragsverandering gevonden:
    commitment.

    Sinds een tijdje heb ik een Fitbit. Het horloge telt iedere stap
    die ik zet, en vertelt me zelfs wat de kwaliteit en duur van
    mijn slaap is. Ik verbaas me over de enorme invloed die de
    gadget op mijn gedrag heeft. De Fitbit inspireerde me om
    de instrumenten die ons gedrag kunnen beïnvloeden eens
    op een rijtje te zetten en de vertaalslag te maken naar
    de organisatiepraktijk. 

    De mogelijkheden om gedrag te beïnvloeden zijn enorm,
    maar variëren grofweg in beïnvloeding via educatie,
    verleiding, controle en design. Dit zijn vier strategieën die
    we kunnen vertalen in beleid, programma’s en communicatie.
    Voor wie en hoe rol jij de rode loper uit?

    Terwijl ik zelf bezig ben met onderzoek naar gedrag en
    gedragsverandering, vertoon ook ik regelmatig ongewenst
    gedrag. Zo fiets ik nogal eens - zeker als ik haast heb - door
    rood licht. Terwijl ik goed weet dat dit gevaarlijk is... Om
    mij te overtuigen structureel ander fietsgedrag te vertonen,
    is informatie over de gevaren van door rood fietsen niet meer
    nodig. Hoe beïnvloed je mij dan wel?


    Voetstappen op de grond richting de trap. Een frisse appel
    op de counter in de bedrijfskantine. Acties om mensen
    gezonder te laten leven. Duwtjes in de goede richting.
    Maar hoe onschuldig zijn deze nudges? Hoe ver mag je
    als organisatie of overheid gaan met het actief beïnvloeden
    van het gedrag van mensen? En wanneer wordt gedrags-
    beïnvloeding manipulatie? 


    “Een goede nudge is onomstreden.” Duidelijke taal van
    Daniël Mager, gespecialiseerd in gedragsonderzoek. Voor
    gemeenten ziet hij ‘ontzettend veel kansen’ om burgers
    op een slimme manier tot gewenst gedrag te bewegen.
    “Dat vergt van gemeentelijke onderzoekers wel dat zij
    inzicht hebben in de irrationaliteit van gedrag. Alleen dan
    kun je komen tot effectieve nudges.”